Nyhedsbreve
Nyhedsbreve fra Horsens Marina
Nyhedsbreve
Horsens Marina nyhedsbrev november 2024
Status på den nye estakade
Som mange af jer ved, har Horsens Kommune øremærket 50-60 millioner kroner til at få bygget en ny ydermole/estakade mod øst i Horsens Marina. Ydermolen skal erstatte den nuværende, udslidte ydermole, og den bygges 30 meter længere ude i fjorden mod øst.
Som en del af projektet skal broerne Verdens Ende og Den Grønne “vendes” i nord-sydgående retning og gøres til flydebroer.
Her er status på tidsforløbet, ifølge Henrik Christensen fra A1 Consult, der leder og koordinerer byggeriet:
1. Den 6. januar 2025 sendes det samlede projekt i EU-udbud.
2. Fra juni/juli 2025 og frem til ca november vil håndværkerne etablere den bærende og bølgebrydende konstruktion af ydermolen - der bliver en kombineret stål- og hårdttræ-konstruktion efter nogenlunde samme skabelon som den nuværende .
I denne periode bliver der også gravet uddybning af en ny sejlrende.
3. Fra november - når de fleste både er kommet på land - brydes broerne Verdens Ende og Den Grønne ned. Også den gamle ydermole brydes ned i denne fase.
4. Broerne Passagen og Flotillebroen brydes ikke ned, men forlænges begge med 30 meter, så Passagen når ud og “fanger” den ny ydermole. Efter planen skal broernes nuværende trædæk erstattes af grønne fiberriste.
Der er IKKE på nuværende tidspunkt afsat midler til at forstærke Flotillebroens grund-konstruktion, selv om broen vrider sig meget i stærk østenvind.
De to flydebroer etableres, og ydermolen færdiggøres i denne sidste fase af byggeriet. Gamle gadelamper på broerne er erstattet med nye lave lamper. Ydermolen får indbyggede lamper. Elstanderne på samtlige broer i marinaen er bygget om til tallyweb. Og brodækkene på alle broer i østbassinet fremstår ensartede med dæk i grøn fiberrist.
5. Efter planen står det samlede projekt færdigt til sæsonstart 2026.
Fra havnekontorets side vil vi holde jer løbende opdateret om projektets forløb og detaljer.
Nu skal du bruge tallyweb til skabet med fjernbetjener til kran
Vi har døjet rigtigt meget med det stålskab, hvor fjernbetjeningen til havnekranen ligger. For at gøre en lang historie kort har vi besluttet at pensionere den kortlæser, hvor man kan bruge et tallykort til at åbne skabet.
I stedet indfører vi tallyweb. Det betyder, at brugere af kranen fremover skal indtaste deres tallyweb-pinkode for at åbne skabet. Et kranløft vil koste det samme som nu, så man skal blot sikre sig, at der er penge nok på ens tallywebkonto til at låse skabet op.
Vi har en lille hurdle i forhold til de af jer, der har købt års-tallykort til kranen. I kan enten få refunderet jeres resterende måneder på havnekontoret, eller få udleveret en éngangs-pinkode til hvert kranløft.
For de af jer, der skal bruge kranen men endnu ikke har tallyweb, kan I komme ind på havnekontoret og blive oprettet.
PS: Vi sysler med en ide om at forbinde tallyweb direkte med kranens strømforsyning, så vi vil kunne tilbyde differentierede priser på kranløft, alt efter hvor længe, kranen benyttes.
Dette er foreløbig kun på tegnebrædtet.
Nyt masteskur/mastereol til næste sæson
Vi arbejder på at få bygget et reol/opbevaringssystem til de “hjemløse” master, der i dag overvintrer på græsplænen foran havnekontoret. Det er master, der især ejes af sejlklub-medlemmer samt bådejere uden klub.
Vi planlægger at placere reolen/skuret på det smalle græsområde i stævnepladsens vestlige ende - mellem Surf og Ski’s containere og vores depotplads. Vi kommer til at opkræve en leje fra brugerne af reolen. Når mastereolen står klar, vil det ikke længere være tilladt at benytte græsplænen til opbevaring af master.
Stor ros for at bruge de nye online blanketter
Det er ingen hemmelighed, at vi på havnekontoret var spændte på, hvordan I ville tage imod vores to nye online-bookingsystemer - Book havnekran og Book stativudlægning.
Men I har taget virkelig godt imod begge systemer og meget stor ros til jer alle for det!
Det har været en meget stor hjælp for os, at I selv booker krantid. Og ikke mindst, at sejlklubbens medlemmer og de klubløse nu selv booker, hvornår vi skal lægge bådstativet klar om efteråret.
De enkelte af jer, der ikke var klar over, at man skal booke stativudlægning, har vi ikke været så strenge ved - det er jo trods alt første år med et nyt system.
Også vores tredje nyskabelse: “Skriv dig op til en bådplads” har været en stor succes. Her beder vi ansøgere til en bådplads om at skrive sig op via en online blanket på hjemmesiden.
Skal vi kunne sætte både til salg på hjemmesiden ?
Havnekontoret har undersøgt, om det er muligt at koble et “køb og salg” modul på vores hjemmeside, horsensmarina.dk.
Meningen er, at I alle får mulighed for at sætte både til salg - og få et overblik over, hvilke både, der er til salg i marinaen.
Herudover vil modulet kunne bruges som en “byttebørs”, hvor I kan købe og sælge udstyr.
Vi har fundet ud af, at det ER muligt at koble et sådant modul på vores hjemmeside. Men at det vil koste os 5.000 kroner om året i abonnement!
Før jeg gør mere, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad I siger. Er der interesse for ovenstående..?
Status på den efterladte kutter i inderhavn
Vi kæmper en konstant hård kamp for at slippe af med den kutter, der blev efterladt inderst i inderhavnen i sommer. Og som vi holder flydende med to lænsepumper. Både Søren og jeg har skrevet til forskellige instanser på rådhuset og ikke tøvet med at kalde kutteren for en tikkende miljøbombe. Og at marinaens udgifter til at fjerne båden bliver tredoblet, hvis kutteren først synker.
Status er, at jeg endnu ikke har vundet lydhørhed for problemet. Vi fakturerer ejeren gæstetakst for at ligge på pladsen og har igen og igen bedt ham fjerne kutteren. Men han er som sunket i jorden og har intet betalt. Situationen er fastlåst, hvilket er yderst frustrerende. Vi kæmper videre... just wanted to tell you.
I 2024 ser vi frem til en ny vedligeholdelsesplan for Horsens Marina
Vi slap nådigt gennem oktoberstormen
Horsens Marina slap nådigt gennem østenstormen i oktober. Ingen både havarerede. Ingen broer blev ødelagt. Ingen pæle blev revet skæve. Da stormen lagde sig, kunne vi konstatere, at ydermolen ved Fjordbroen havde fået gedigne tæsk. Ellers oplevede vi kun små skader på visse broer samt nogle defekte tallystandere, der var bukket under for saltvandssprøjt på Fjordbroen. Vi har ikke hørt om en eneste båd, der fik en større skade under stormen.
På havnekontoret blev vi enige om, at vi alle har lært meget fra sidste års novemberstorm, der i styrke og ødelæggende kraft overraskede alt og alle.
I år var rigtigt mange af jer på pletten, da vindstødene tog til og nærmede sig stormstyrke. I var gode til at tilse jeres fortøjninger og tilpasse dem til vind og vandstand og til at affendre jeres både. Fra kontorets side prøvede vi også at være hurtigt ude. Vi gik jævnlige runder på alle broer. Vi lagde ekstra fortøjninger på både, hvor fortøjningen allerede hang i laser. Og vi kontaktede en del sejlere og bad dem komme ned og sikre deres båd.
Vi vil gerne sige tusind tak til bådejere og de hjælpere, der gennem flere dage bidrog med at holde styr på vores marina, så vi blev en af de marinaer, der klarede sig allerbedst gennem stormen.
Vi var meget heldige med, at vandstanden aldrig blev katastrofal høj i Horsens Fjord. Netop den vanvittigt høje vandstand længere mod syd var årsagen til, at en del marinaer fik voldsomme skader.
Ifølge marinaernes interesseorganisation, FLID, udløste stormfloden skader for op mod 100 millioner kroner i landets marinaer.
De fire hårdest ramte marinaer fik hver især skader for 10-14 millioner kroner, ifølge FLID.
Ny vedligeholdelsesplan på vej for marinaen
Vi slap nådigt gennem stormen. Men vi er nødt til at dvæle ved ydermolen mod øst (langs Fjordbroen) Under stormen fik molen så mange slag af bølgerne, at flere sektioner af molen har sluppet deres tag i de bærende stolper. Resultatet er, at tonstunge træfag nu står og klaprer og vrider sig selv ved normal vind. Det er vi ikke trygge ved.
Af den grund har vi allerede fået leveret et parti lærketræ, der skal bruges til at nødsikre molen. Og vi har aftalt med vores pælemand, Svend Daugaard, at han udfører reparationsarbejdet snarest muligt.
Det ligger i ordet, at en nødreparation ikke vil sikre molen mange år frem.
Derfor har Horsens Kommune besluttet at få lavet en ny vedligeholdelsesplan for marinaen – hvori ydermolen mod øst indgår.
Inden længe går firmaet A1 Consult i gang med at analysere marinaens havneanlæg. Dette vil udmønte sig i en ny, prioriteret vedligeholdelsesplan for Horsens Marina. Det vil vi naturligvis fortælle mere detaljeret om, når rapporten er udarbejdet.
Huskeliste til sæsonstart
Selv om din båd måske ikke har din fulde og intense opmærksomhed, fordi det er vinter, og sneen ligger over hele marinaen, vil vi godt minde dig om et par ting, du skal huske til næste sejlsæson.
Vi vil se os nødsaget til at sanktionere de, der ikke måtte leve op til alle følgende krav i 2024-sæsonen:
ÅRSMÆRKE – pladsmærket skal hentes på havnekontoret før sæsonstart og sættes på båden straks, den er sat i vandet. For både, der overvintrer i vandet, skal årsmærket sættes på båden senest 15. april.
NAVN PÅ BÅDEN – Nye navne skal meldes til havnekontoret, så vi har de rigtige oplysninger på alle både.
NAVN PÅ HJEMHAVN - Horsens
AFLASTNING I DE BROFAST FORTØJNINGER (Gummikødben eller fjedre)
FORTØJNINGER AF EN BESKAFFENHED OG KALIBER, der gør, at fortøjningen kan holde båden i alt slags vejr. Hold godt øje med, at tovværk ikke gnaver mod noget. Tjek dette ved forskellige vandstande og vindretninger.
VANDTÆTTE STRØMKABLER (De skal være egnet til maritim brug)
PAK IKKE KLAMPERNE MED TOVVÆRK. Husk, at den anden halvdel af klampen tilhører din nabo!
INGEN HJÆLPELINER I BROENS KLAMPER. Hjælpeliner/mormorliner fastgjort til klamper vil blive fjernet af havnekontoret.
HAR VI DE RIGTIGE OPLYSNINGER OM DIN BÅD ? – vi må jævnligt korrigere fastliggeres bådoplysninger, fordi ejeren har købt en anden båd uden at melde ændringen ind til os. Det kan vi ikke tillade.
Er du i tvivl, om du fik meldt en ændring ind, så ring eller kig forbi havnekontoret. Så tjekker vi det for dig.
Ku du godt bruge lidt genopfriskning..?
Der er næsten ingen ende på, hvor forskelligt og opfindsomt, vi fortøjrer vores både. Hvilke knob, vi anvender. Hvilken type fortøjningstov, vi bruger. Hvor mange omviklinger der skal være på et gummikødben.
Og så er vi end ikke begyndt at snakke om, hvordan vi klargør båden, hvilken bundmaling, vi bruger. Hvordan vi frostsikrer motoren osv osv…
I udveksler selvfølgelig en masse erfaring i klubberne. Og giver hinanden gode tips og tricks.
På havnekontoret har vi talt med nogle af marinaens sejlere, der har ambitioner om at producere en række korte instruktionsvideoer og lægge dem på youtube, hvor alle kan klikke sig ind og få genopfrisket vigtige detaljer om bådhåndtering.
Allerede nu kan vi linke til de første videoer om bådfortøjning, der blev optaget i sne og kulde i starten af december. Du kan finde linkene herunder.
På sigt håber vi at kunne videreformidle en lang række instruktionsvideoer og klassificere dem i temaer, så det bliver hurtigt og let at finde en video om et helt bestemt aspekt. Vi tænker, at videoerne – hvis vi får lov at producenterne – skal ligge permanent på Horsens Marinas hjemmeside.
https://youtube.com/playlist?list=PLa0X3qFBznLy1QmP-fJBONZ2e8B8bfc1v&si=t0cu0e9Za9HRQjqf
Motorbåd sank efter kraftigt regnvejr
Et kort og heftigt middagsregnskyl var tilsyneladende dråben, der den 12. oktober fik en 26 fods træ-motorbåd til at synke til bunds på en af de yderste pladser ved Verdens Ende
Efter en fire timer lang bjærgningsaktion – og kreativ brug af diverse stropper - lykkedes det vores altid nærværende pælemand, Svend Daugaard og hans skib, Jettelys, at trække motorbåden så langt op af vandet, at rælingen med nød og næppe var fri. Nu kunne et tilkaldt hold fra Service og Beredskab sætte en kraftig dykpumpe i båden og begynde at lænse vandet ud.
Langsomt, centimeter for centimeter, løftede træbåden sig. Til sidst lå den så højt i vandet, at Svend kunne holde motorbåden flydende tilpas længe til, at han kunne fragte den om til servicekajen, hvor vi løftede den op med havnekranen og fik den fragtet hen i række 13.
Det lidt ærgerlige ved historien er, at vi allerede var meget opmærksomme på motorbåden. Vi havde løbende tilset den og sat penge på en tallystander, fordi den lå og lænsede jævnligt.
Sagen var, at båden lå efterladt af sin ejer, der havde mistet enhver interesse for den. Vi havde opsagt bådpladsen, men vi kunne ikke få ejeren til at fjerne båden. Ejeren smækkede røret på - og holdt til sidst op med at tage telefonen - hver gang vi ringede til vedkommende for at hjælpe med at finde en løsning. Da båden sank, havde vi allerede bedt P.Olesen om en pris for at hugge den op.
Vi gætter på, at det heftige middagsregnskyl havde sat lænsepumpen ud af drift. Og at kombinationen af defekt pumpe, regnvand samt en flænge øverst i skroget var nok til at tvinge båden under vand i løbet af få timer.
God jul fra os til jer…
Vi vil gerne ønske jer alle en rigtig god jul og et begivenhedsrigt nyt år med masser af lækker sommersejlads i solskin og varme. Og sige tusind tak for et spændende år med masser af aktivitet på marinaen.
Så meget aktivitet, faktisk, at vi desværre ikke må foretage større investeringer i 2024. Vi ville rigtigt gerne have købt de sidste 40 tallywebstandere til Passagen, Fjordbroen, Den Grønne og Verdens Ende. Vi ville også gerne have kunnet færdiggøre Parade- og Flagbroen. Og vi kunne nævne flere andre ting. Men vi må indstille os på, at 2024 kun levner råderum til almindelig drift.
Vi er heller ikke blevet klogere på, hvornår den nye vinterplads bliver lavet. Eller hvornår landdelen af marinaen skal gennemgå den fornyelse, der blev skitseret for flere år siden. Dog ved vi, at kommunen er på vej med en ny vedligeholdelsesplan for marinaen. Hvilket er godt nyt.
Noget andet godt er, at Horsens Marina næsten har pladen fuld, hvad angår antal fastliggere. De eneste ledige pladserm vi har, er 14 meter og derover. Marinaen har nu en belægning på 96 procent. Der svarer til lige omkring 600 bådejere. Selv her i decemberkulden kommer der nye fastliggere til. Det er virkelig godt at mærke. Vi vil ønske alle nye sejlere hjerteligt velkommen til Horsens Marina.
Vi håber, at alle marinaens fastliggere får en rigtig dejlig sæson i 2024.
Nyhedsbrev september 2023
Marinaen udvider ind mod byen
Horsens Marina har nu endelig fået råderet over stort set hele det kajforløb, der forbinder inderhavnen med ”den store” marina.
Det har længe været et ønske fra os at kunne forbinde de to marina-områder. Altså at udvide marinaen indad mod byen.
Allerede nu vil du kunne se, at vi har fået sat en række redningsstationer op fra inderhavnen og helt ud til den nye kanal.
Ligeledes er vi i færd med at placere nye redningsstiger og renovere de eksisterende, så de nye kajforløb overholder alle sikkerhedskrav.
Foreløbig har vi fået lovning på, at vi må udleje bådpladser på den kaj, der løber fra det gamle havnekontor (den rustne kran) og hen til hjørnet, hvor Isbjørne-skulpturen står. Pladserne må udlejes som langskibs-gæstepladser, men ikke som fastliggerpladser.
På dette stræk vil der snarest blive sat mindst én tallyweb strømstander og mindst én vandpost op
Det andet kajforløb fra Isbjørnen og ud til kanalen har vi endnu ikke fået godkendt til bådpladser. Det håber vi at få. Foreløbig venter vi med at installere tallystandere og vandposter her.
Der kommer også ny belægning
En anden god nyhed er, at der allerede i år vil blive lagt lyst betonunderlag langs hele kajforløbet og helt ud til den nye Kviumskulptur ved Filosofbroen. (undtaget langs servicekajen og Marineservice. Det vil i vores optik gøre det både flottere og lettere at promenere eller cykle mellem den store marina og ind til centrum. Både for jer sejlere. Og for byens gæster og beboere.
Den eneste kortvarige hage bliver, at gangarealet mellem Filosofbroen og Beringsbroen i en kort periode afspærres, så I, der har båd ved Beringsbroen, må tage en af stikvejene mellem de nye huse.
Så kom den gamle kutter endelig op
Så skete det sgu! Efter flere års tilløb og juridiske snubletråde fik vi endelig slæbt den utætte gamle fiskekutter, Thomas Billy væk fra Filosofbroen – med møje og besvær trukket det 64.000 kilo tunge, gamle skrog op på servicekajen – og parteret bæstet til atomer.
Nye sejlere i marinaen ved nok ikke, hvorfor alle vi andre så det som en festdag, da kutteren kom op. Men til jer kan vi fortælle, at kutteren allerede har været sunket én gang. Og hævet på skatteydernes regning.
Den lå ignoreret af sin ejer, med to lænsepumper på overarbejde og med vandet fossende ud af slangerne stort set konstant. Havvandet vitterligt sivede ind gennem både fuger og planker og løb i små floder nede i kutterens dyb. Den var i overhængende fare for at synke endnu en gang. Bådens ejer, der sikkert engang havde store og fine drømme for sin kutter, var som sunket i jorden. Han var på ingen måde til at få i tale – trods talrige forsøg over lang tid.
Bjærgningen lykkedes med rigtigt gode hjælpere: Vores ”pælemand” Svend Daugaard eskorterede den gamle kutter hen til servicekajen på siden af sit røde skib, Jettelys. På kajen stod et vognmandsfirma klar med en gigakran, der med hiv og sving fik løftet kutteren op over kajkanten og ind på gruset. Her lå kutteren som en strandet hval et par uger, indtil P.Olesen kom og åd den fra snude til hale i løbet af bare én dag. Væk var den.
Og nu virker det pludselig, som om kutteren aldrig har eksisteret.
Prisen for hele manøvren har været cirka 155.000 kroner. Et beløb, der vil pålagt ejeren at betale, og som sandsynligvis vil forfølge staklen i mange år. For opkrævningsafdelingen på rådhuset var bortskaffelsen af Thomas Billy imidlertid et varselsskud om, hvordan Horsens Kommune fremover vil reagere i lignende situationer.
De grønne broer - bag kulissen
I løbet af foråret 2023 fik vi i Horsens Marina renoveret Flagbroen og Paradebroen. Og det er vi superglade for. Broerne fungerer. De er næsten fuldt belagt. Der er strøm og vand.
Men det er ikke nogen hemmelighed, at der har været mange kritiske røster omkring projektet. Og ikke uden grund.
Hele processen har været omgærdet af misforståelser og decideret dårligt håndværk.
Da vores entreprenør forlod broerne for sidste gang, fremstod broerne ufærdige og med en række fejl. I flæng kan nævnes, at skråkilerne under fiberristene ikke bare er fyldt med skarpe kanter. De er også forkert dimensioneret, så pullerterne har måttet skrues i for langt inde på broerne – med slitage på tovværk til følge.
Elstanderne har kun fæste i fiberristene, så de gynger utilladeligt meget ved det mindste hop eller i kraftig vind. Skruerne i fiberristene er forkerte, så de ikke bare løsnes, på sigt vil de også medføre galvanisk tæring i aluristene. Ramperne fra fortov til bro blev aldrig bygget. Og så videre…
Vi bad om en uvildig vurdering
Da vi ikke var eller er på talefod med entreprenøren, bestilte vi på havnekontoret firmaet Atkins til at analysere og vurdere broarbejdet på Flag- og Paradebroen. Dette arbejde er nu mundet ud i en rapport, hvor Atkins giver et overslag over, hvad det vil koste at føre broerne op til den professionelle standard, man kan forvente i et maritimt miljø.
Det er status lige nu. Al kommunikation omkring projektet foregår mellem rådhusets og entreprenørens advokater. Så hvordan historien om de nyrenoverede broer ender, har vi ikke nogen viden om på nuværende tidspunkt.
På havnekontoret har vi dog lært en vigtig lektie: Aldrig mere indgå større kontrakter uden en tredjepart, der har ansvar for at styre processen. Vi var ganske enkelt for naive og stolede for meget på entreprenørens ord og håndværksmæssige evner.
Kom med konstruktive ideer til marinaen
Var det ikke en ide at sætte trækvognene i hver sin kæde? Ku man ikke sætte de rødgrønne skilte lidt forskudt, så de ikke bliver smadret. Hvorfor sætter man ikke dannebrog op i flagstængerne i stedet for reklameflag….
Sådan støder vi tit på ideer fra jer sejlere, når vi mødes rundt omkring i Horsens Marina.
Vi vil rigtigt gerne udnytte jeres viden og gode indfald bedre. Derfor vil vi sætte en god gammeldags idekasse op ved havnekontoret. Her kan I på bedste old school vis skrive en ide/et forslag ned på papir og lægge den i kassen.
Eneste tre regler er, at:
1. Ideen skal være konstruktiv.
2. Den skal komme hele marinaen til gode – ikke bare en enkelt klub.
3. Ideen skal være realistisk og relativ let (billig) at føre ud i livet.
Det nytter for eksempel ikke at foreslå flydebroer i hele marinaen!
På havnekontoret har vi planer om at styrke ideudvekslingen med andre marinaer i en vis omkreds fra Horsens. Men hvorfor ikke også bruge jeres erfaring som sejlere. I har sikkert alle oplevet måder, man gør ting på i andre marinaer, som virker rigtigt godt, og som ville give god mening at overføre til Horsens Marina.
Så bare sig frem…
Vi vil lige slå fast, at jeres forslag ikke bliver en ”to-do-liste”, men en inspirations-liste.
Man kan sagtens forestille sig, at vi synes så godt om en ide, at vi sammen med idemanden samler en lille arbejdsgruppe til at gå videre med den. Hvorefter vi sammen sørger for at ført ideen ud i livet.
Hvis I tager godt imod idekassen og bruger den, vil vi op til jul kåre den bedste ide og præmiere den med en god flaske.
Målet er jo, at vi ved fælles hjælp får Horsens Marina kåret som årets havn senest i 2030, ikkesandt J
Den gode gamle mastekran – episode 117
Så har der igenigenigen været blæst om mastekranen. Kort fortalt fik vi i juni firmaet Bording Smedie til at servicere og sikkerhedsgodkende mastekranen. Firmaet godkendte kranen for et år men pointerede, at vi før det næste syn bl.a. skulle skifte stålwiren, der bruges til at køre kranarmen ud og ind.
En fastligger i Horsens Marina mente ikke, kranen burde være godkendt og tilkaldte Arbejdstilsynet. Tilsynet valgte at give marinaen et strakspåbud mod at benytte mastekranen før bl.a. wiren var udskiftet. Derfor måtte vi lukke kranen i en periode i juli/august. Som kompensation har vi givet sejlerne gratis løft med havnekranen, så de har kunnet få masten af eller på, selv om mastekranen var lukket.
Når du læser dette, er kranen nyserviceret og i brug igen.
Horsens Marina i 2024
Allerede i 2023 har vi fået skilt os af med mange sølle både i vandet – især rustne stålbåde – som med deres skramlede tilstand ”forurenede” de omkringliggende både. Ja hele marinaen.
I efteråret tager vi fat på de vrag, der ligger på land. Især i række 13. Nu har vi kæmpet nok med klamphuggere, der ikke formår at holde deres båd. Eller som slet og ret efterlader den på vinterpladen, så marinaen står med regningen for at bortskaffe båden.
Vi stræber efter, at alle både 2024 ligger i sejldygtig og præsentabel stand i vandet. Med årsmærke på og gummikødben i forfortøjningerne.
Fra den nye sæson har vi også fået bedre styr på de grønne arealer, så ukrudtet ikke får lov at vokse vildt over sommeren.
Vi har fået en ny cirkelterasse for enden af Den Krumme – bygget af genbrugstræ fra det nedrevne havnebad – og hvor folk kan sidde og nyde en frokost og se bådene gå ind og ud af marinaen.
Hvis vi er heldige, har vi fået en food-truck stillet op, hvor man kan købe is og sandwich osv i sommerperioden.
Vi har forhåbentlig fået installeret tallyweb i hele marinaen og fornyet marinaens skilte, så især gæstesejlere får langt lettere ved at hitte ud af Horsens Marina. Det har været lidt af en udfordring i år.
Måske har vi erstattet den udtjente tallyautomat ved havnekontoret med et stort display, hvor man vil kunne tjekke vand og vejr og andre ting på nettet.
Vi vil over vinteren forny marinaens hjemmeside, så den fra 2024 bliver lettere at navigere i - mere informativ – og med nogle flere features, end det er tilfældet nu.
Når bådene er kommet i vandet i 2024, fortsætter vi de gode takter med at rydde og trimme vinterpladsområderne. Allerede i år fik vi alle sammen ros for, at stævnepladsen i år har stået flot. Med stativerne pakket godt af vejen og med fin plads til parkering.
Samme ros må vi hjælpe hinanden med at opnå i række 13-20 til næste år.
Nyhedsbrev februar 2023
Det lærte vi af stormen i november
De fleste af os i Horsens Marina husker kun alt for godt todages-stormen den 16.-18. november. Bådfortøjninger blev revet over som sytråde. Pullerter blev flået op af brodæk. Både flagrede rundt midt i bassinet med kun én fortøjning tilbage. Både lå og bankede mod broer og nabobåde. Fortøjningspæle blev trukket så skæve, at de flere steder måtte sikres med et tov tværs over havnebassinet.
Det er ikke en overdrivelse at sige, at todages-stormen var godt i gang med at flå marinaen fra hinanden. Tusind tak til jer ildsjæle, der hjalp os med at passe på vores marina under stormen.
Men vi lærte noget af uvejret:
Brug gummikødben og tjek fortøjninger
Vi appellerer indtrængende til alle bådejere, at I får sat ”gummikødben” på alle fortøjninger, når båden sættes i vandet i år og senest 1. juni. Som minimun skal alle brofaste fortøjninger være forsynet med gummikødben eller anden aflastning. Under en langvarig storm vil det opbløde trækket – både i jeres egne pullerter og i broens pullerter. Er du i tvivl om, hvordan du bedst monterer dem på tovet, kan du komme forbi havnekontoret eller spørge en medsejler, der allerede bruger dem.
Husk også at benytte fortøjninger i en kaliber, der passer til din båds størrelse og vægt. Under stormen var vi dybt forundrede over at se både, der lå med grotesk tynde fortøjninger. Og andre fortøjninger var tydeligvis forbi sidste anvendelsesdato. Husk, at tovværk skal skiftes en gang imellem
Vi vil også appellere til, at I som bådejere altid holder et vågent øje med vejret. Og tjekker jeres fortøjninger jævnligt. Under en storm er det ufatteligt vigtigt!
Vi så alt for mange både, der bankede og gnavede på broerne. Det ødelægger ikke bare broerne men også jeres egne både.
Det er vel unødvendigt at påpege, at det kan blive en dyr affære at være sløset med sine fortøjninger.
Vi vil forstærke broer og flytte på enkelte både
Også på havnekontoret har vi fået øjnene op for ting, vi skal forstærke. Under stormen observerede vi, at Hønsebroerne er sårbare over for bovspryd og bådsnuder, der i uroligt vejr kan komme ind under fiberristene og vride hele plader op fra deres fæstning i træværket. Det går bare ikke.
De broer, der nu - og fremover - får lagt fiberriste, vil blive konstrueret, så bådsnuder og bovspryd ikke vil kunne vride pladerne op. På Hønsebroerne skal vi også have løst problemet.
Under stormen så vi på flere broer, at pullerter blev flået op. Derfor vil vi nu gå alle pullerter igennem og sikre, at de er monteret, så de kan holde til en storm.
Herudover lærte stormen os, at vores regel om en meters luft foran båden og en meters luft bag båden er vigtig at overholde.
Vi har derfor set os nødsaget til at bede enkelte bådejere om at flytte plads. Det gør vi udelukkende i de tilfælde, hvor en båd simpelthen ligger på en for lille plads i forhold til bådens længde. De få flytninger sker altså udelukkende for at beskytte vores allesammens marina. Skulle en bådejer blive flyttet til at andet bassin, betyder det ikke, at man ikke kan vende tilbage til sit ”oprindelige” bassin på et senere tidspunkt.
Det skal du medbringe, når du henter dit årsmærke
Nu er det tid til at betale den årlige pladsleje. Vi vil lige benytte lejligheden til at minde dig om, at vi strammer en smule op på proceduren.
Bådplads skal være betalt
Når du har betalt pladslejen, kan du komme forbi havnekontoret og få dit årsmærke til at klistre på båden. For at få udleveret dit 2023 årsmærke til båden skal du fremvise dokumentation for, at du har betalt bådplads for sæsonen.
Gyldig ansvarsforsikring
Du skal yderligere medbringe dokumentation på, at din båd har en gyldig ansvarsforsikring. Det er et krav i havnereglementet. Sæt mærket på båden straks
Fra i år vil vi håndhæve, at din båd skal være forsynet med synligt årsmærke fra det øjeblik, den sættes i vandet. Har båden overvintret i vandet, skal mærket være sat på senest 15. april. Har båden ikke et årsmærke - og ligger båden i vandet - vil du blive takseret med gæstetakst så længe, båden mangler årsmærke.
Nu skal stativer pakkes sammen på vinterpladsen
Horsens Marina har fået et pålæg fra rådhuset om, at alle bådejere fra og med denne sæson skal folde deres bådstativ sammen straks, båden har forladt sin vinterplads og er sat i vandet.
Stævnepladsen (række 1-9)
På stævnepladsen skal bådene være sat i vandet senest 1. juni. Bådejeren skal straks efter søsætning af båden folde sit stativ sammen. Vi har fået pålæg om at samle stativerne langs hegnene i den nordlige og vestlige del af pladsen.
Hvis de skal kunne begrænses på disse små arealer, er stativerne nødt til at være pakket helt sammen.
Meningen med manøvren er, at stævnepladsen skal være fri til parkering i sommerperioden. Som sagt er det en politisk beslutning.
Øvrige områder (række 10-20)
Også i række 10-20 skal bådejerne folde deres stativ sammen. Pladsmændene vil sørge for at pakke/sætte stativerne så meget ”af vejen” som muligt. Meningen er, at vinterområdet kan blive ryddet for affald, få klippet græs og i det hele taget holdes mere velplejet og præsentabelt i sommerhalvåret.
En yderligere gevinst er, at biler med jollevogne får mere plads at holde på om sommeren, så de ikke spærrer hele grusområdet ved slæbestedet.
Der kommer sommertakst for både på land
Det er besluttet i byrådet, at det fra og med i år koster penge at have båden stående på land om sommeren. Nærmere bestemt fra 16. juni til 14. september.
Taksten bliver følgende:
Både op til og med 30 fod: 1.600 kroner.
Både fra 30 fod og op til og med 45 fod: 2.000 kroner.
Både over 45 fod: 2.500 kroner.
Kom og hent en gratis sejlbåd
Vi er så søde på havnekontoret, at vi vil forære to sejlbåde væk. Så hvis du eller nogen i din familie- eller vennekreds er friske på et lille restaureringsprojekt, så er det nu, du skal slå til.
Det drejer sig en Sagitta 26 samt en Banner 26 med navnet Haydee. Begge sejlbåde kan beses på Verdens Ende. Nærmere bestemt plads 973 og 974.
Begge både står uden ejer. Sagittaen har ligget i Horsens Marina længe. Banner’en fandt vi som en efterladt fugleunge i inderhavnen i foråret 2022 og slæbte den i tryg havn på Verdens Ende.
Den eneste betingelse for at få bådene er, at de skal sejles væk fra deres nuværende pladser og til en ny tilværelse et andet sted end Horsens Marina. Pladserne er allerede optaget af nye sejlere fra foråret 2023, og de kan derfor ikke lejes.
Nye åbningstider på havnekontoret
Vi har besluttet at ændre havnekontorets åbningstider.
Fra og med denne sæson, 2023, vil kontoret have følgende åbningstider:
Mandag: Lukket
Tirsdag: 12.30-14.00
Onsdag: 14.00-16.00
Torsdag: 12.30-14.00
Fredag: 12.30-14.00
Lørdag: 10.00-12.00
Søndag: Lukket
De nye åbningstider kommer naturligvis til at stå på skiltet til højre for døren ind til havnekontoret. Og de kommer til at fremgå af marinaens hjemmeside.
Vi håber, at de nye åbningstider vil opleves som en forbedring.
Som I kan se, udvider vi vores åbningstid på kontoret. Det sker i håbet om, at I – både sejlere og gæster - henvender jer i kontorets åbningstid.
Den sene åbningstid onsdag indfører vi, så folk har mulighed for at fange os efter arbejde.
Nyhedsbrev november 2022
Velkommen til dit nye nyhedsbrev
Vores ambition med nyhedsbrevet er at holde dig løbende ajour med alle vigtige begivenheder på marinaen. Det kan være alt fra nye tiltag fra havnekontoret og til status på igangværende og fremtidige projekter.
Vi informerer også gerne om begivenheder og arrangementer, hvis de er interessante for en større målgruppe end en enkelt klub.
Vi tænker, at nyhedsbrevet skal udkomme hver tredje måned. Men det vil vi selvfølgelig evaluere hen ad vejen.
Nyhedsbrevet skal ses som første trin i en lidt større strategi, hvor vi blandt andet vil puste nyt liv i marinaens website. På sigt vil nyhedsbrevet derfor også rumme appetitvækkere og links til tematiske artikler på hjemmesiden. Det kan være personlige portrætter af nogle af jer sjove og skøre fastliggere. Det kan være spændende reportager om nogle af jeres vilde sejladser. Og det kan være artikler, der går i dybden med emner og problemstillinger, der berører jer som bådfolk. Det kan være alt muligt.
Normalt må man ikke pushe et nyhedsbrev ud til folk. Vi har fået lov til at gøre det i dette særlige tilfælde. Det er fordi, nyhedsbrevets grund-egenskab er at formidle vigtig information fra havnekontoret.
Vi håber, at du vil tage godt imod nyhedsbrevet fra Horsens Marina.
Nu skal Flagbroen og Paradebroen restaureres
Ligesom de to Hønsebroer er blevet renoveret og har fået skridsikre fiberriste, er turen nu kommet til Flagbroen og Paradebroen. Den første november skal de to broer være ryddet for fartøjer. Og så går håndværkerne i gang med at renovere.
Til forskel fra de lysegrå fiberriste på Hønsebroerne, bliver ristene på Flagbro og Paradebro grønne med en hvid pigmentering. Vi vurderer, at de grønne fiberriste vil holde sig flotte i længere tid end de grå. Derfor har vi fået grønt lys fra samtlige klubber til at skifte farve på fiberristene.
For at undgå det helt store farverod vil vi fortsætte med at få lagt lysegrå riste i den del af marinaen, der vender mod syd.
De grønne riste vil blive lagt på de broer, der vender mod øst. Da de grønne broer bliver lidt sværere at se i mørke, vil de blive forsynet med eks. selvlysende kanter eller spændeskiver.
PS: Eventuelle trapper og stiger vil blive pillet ned i forbindelse med renoveringen. Og ikke genopsat. På havnekontoret kan du bestille den type trappe/stige, som du fremover må benytte på broer med fiberriste.
Mange flere får tallyweb denne vinter
Som de fleste af jer nok ved, fik vi i foråret installeret de første TallyWeb elstandere. Det fik vi gjort i hele Inderhavnen, på Beringsbroen, på Filosofbroen og på de to Hønsebroer.
Det ville være synd at sige, at alle elskede de nye elstandere. Men tiden er gået, folk har vænnet sig til det nye system, og vi på havnekontoret, der blev kastet sidelæns ind i TallyWeb, har selv fået godt styr på systemet. Vores erfaring er, at når først folk er ”koblet på”, fungerer TallyWeb supergodt.
Nu til vinter får hele fem broer lavet deres elstandere om til TallyWeb. Det drejer sig om Strutten, Den Krumme, Flotillebroen, Paradebroen samt Flagbroen. Det er hele 40 elstandere, der står for tur denne vinter.
Egentlig lå det i kortene, at vi kun skulle installere TallyWeb på Flagbro og Paradebro – i forbindelse med brorenovering. Men vi fik lov til at gå til kanten af budgettet og få de tre andre broer med i samme omgang. Vi synes, det giver god mening at ”få samling” på TallyWebstanderne. Så vi fremadrettet kan sige, eksempelvis til gæstesejlere, at der er Tallyweb fra Inderhavn til og med Flagbro.
Resten, altså Passagen, Den Grønne, Verdens Ende og Fjordbro venter vi med, til vi ved mere om fremtidsplanerne for den del af marinaen.
Vi skal nok komme med mere info til bådejerne på de berørte broer, når tiden nærmer sig nedtagning af elstandere, og strømmen for en tid slukkes på broen.
Smid ikke skrot ved siden af containerne
Vi oplever et stigende problem med, at folk smider elektronikskrot, fyldte oliedunke og alt muligt andet skrammel – både omkring de udendørs containerstationer og inde i miljøstationen på Horsens Marina.
Vi har i længere tid selv stået for at transportere mikroovne, tv-skærme, støvsugere, lamper, kasser med skrammel og meget andet over på genbrugsstationen på Endelavevej.
Vi vil gerne bruge vores tid og kræfter på noget mere fornuftigt end at være skraldemænd for personer, der ikke selv gider køre på genbrug.
Vi appellerer til, at I bruger vores miljøstationer med fornuft. Put de ting i containerne, der må komme i dem. Og kør alt andet på genbrug.
Vi kan se, at nogle genstande kommer fra både. Så vi kan ikke altid undskylde os med, at det må være personer udefra, der dumper skraldet om natten. Så please hjælp os med at holde miljøstationerne fri for udenoms-skrammel. Og hjælp os med at holde øje med, om nogle udefra misbruger vores marinas miljøstationer.
Nu rydder vi op i de tvivlsomme både
Vi er i gang med at opfordre indehavere af misvedligeholdte og ikke sødygtige både om at få dem bragt dem i sødygtig stand eller fjerne dem fra vandarealet.
Ligeledes er vi i færd med at udrede efterladte både og både i restance. På land såvel som i vandet. Det er et langt og sejt træk, og ind imellem løber vi ind vi i juridiske benspænd.
Men vi stræber efter at komme af med alle de både, vi ikke mener, er berettiget til at ligge i Horsens Marina ifølge en eller flere paragraffer i ordensreglementet. Til glæde for alle jer, der passer jeres både, betaler jeres pladsleje og lever op til ordensreglementet.
Nu skal årsmærket sidde på båden fra første dag i vandet
Fra den kommende sæson, altså 2023, skal ALLE fastliggende både i Horsens Marina have deres årsmærke på båden fra det øjeblik, båden sættes i vandet.
Både, der overvintrer i vandet, skal have årsmærket på båden senest 1. april. Både uden pladsmærker vil blive takseret med gæstetakst.
Vi sætter dette i værk af flere grunde. Dels er vi nødt til at kunne se, at alle både hører til i Horsens Marina.
Dels ønsker vi til alle tider straks at kunne kontakte bådens ejer, hvis båden – eksempelvis hen over vinteren - skulle være lagt på en anden båds plads.
Til sidst vil vi være sikre på, at bådpladsen er betalt, når båden kommer i vandet.
VIGTIGT: Når du skal hente årsmærke for 2023 på havnekontoret, bedes du derfor medbringe dokumentation for, at årslejen er betalt.
Som noget nyt bedes du også medbringe dokumentation for, at din båd som minimum har en gyldig ansvarsforsikring. Fra kommende sæson vil vi notere dette i havnestyringssystemet. Det gør vi for ikke at risikere at stå med udgifter, som bådejerens forsikring burde dække. Det kan for eksempel være, hvis en misvedligeholdt båd pludselig synker.
Pas på strømkabler
Husk ikke at skrue skruer i brædderne, der løber som topkanter i begge sider af alle træbroer. Der løber strømkabler under stort set dem alle!! Vi har netop oplevet, at en hel bro mistede strømmen, da en bådejer skruede skruer i en af brædderne. Og det samme skete for et halvt år tid siden. Vi vil prøve at markere brædderne med advarsler, så det er tydeligt, at der løber strøm under brædderne.
Det sysler vi med…
Vi påtænker at genindføre en bom – måske en ny og stærkere – ved slæbestedet på servicekajen. Ligeledes påtænker vi at lade afgiften stige til 50 kroner per bomåbning. Denne pris mener vi er rimelig, da den ligger i tråd med prisen i andre marinaer.
Vi kæmper en umulig kamp med at holde måger og skarver væk fra de to nye terasser, der er anlagt for enden af Beringsbroen. Vi er i færd med at undersøge, hvad vi kan gøre. Ideen med de to terasser er, at de skal tjene som rekreative arealer. Men lige nu vil de færreste nok spise deres frokost på terasserne.
Modtag nyhedsbrev fra Horsens Marina
Vi sender nyhedsbrev 3-4 gange om året med seneste nyt og aktiviteter fra Horsens Marina. Du kan abonnere på nyhederne ved at tilmelde din e-mail.